Wyszukiwarka konkursów

Grupa docelowa-+zaznacz wszystkie
  • uczniowie20
  • studenci59
  • absolwenci56
  • doktoranci18
  • naukowcy11
  • dla każdego2
  • inni39
Rodzaj-+zaznacz wszystkie
  • literackie24
  • muzyczne2
  • artystyczne23
  • naukowe22
  • inne2
Zasięg-+zaznacz wszystkie
  • ogólnopolskie65
  • łódzkie1
  • lubelskie1
  • mazowieckie3
  • pomorskie1
Organizator-+zaznacz wszystkie
  • fundacje i stowarzyszenia24
  • szkoła wyższa6
  • firma12
  • instytucja rządowa11
  • samorząd23
  • inny2
Wróć do listy

Przegląd Sztuki Survival „Wasteland”

organizator:

Fundacja Art Transparent

Rodzaj:
artystyczne
Grupa docelowa:
studenci, absolwenci, inni
Zasięg:
ogólnopolskie
termin składania wniosków: 19.01.2020

Przegląd Sztuki Survival „Wasteland”

Fundacja Art Transparent zaprasza artystów sztuk wizualnych do zgłaszania projektów realizacji w różnych mediach, związanych z hasłem „Wasteland”, a także z kontekstem miejsca, w którym odbędzie się Przegląd.

Artyści mają czas na składanie propozycji do 19 stycznia 2020 roku, wypełniając formularz dostępny do pobrania na: www.survival.art.pl i odsyłając go wraz z niezbędnymi załącznikami na adres e-mail: konkurs@survival.art.pl

Po tym terminie kuratorzy SURVIVALU wybiorą projekty, które zostaną zrealizowane w zaproponowanej przestrzeni. Pytania należy kierować na: konkurs@survival.art.pl.

Tytuł tegorocznego Przeglądu – choć sam w sobie znaczący – odnosi się do opublikowanego w 1922 roku zapewne najbardziej znanego utworu Thomasa Stearnsa Eliota. Fundamentalne dzieło modernistycznej poezji, poemat Ziemia jałowa (The Waste Land), to wielogłosowa i wielowarstwowa kompozycja, w której wojenna trauma, cytaty ze światowej literatury i codzienne odgłosy splatają się, tworząc obraz świata naznaczonego przemijaniem, pełnego niepokoju i kultury poharatanej nie do poznania. Zerwanie z ciągłością, nagłe zmiany czasu, miejsca i osoby było nie tylko rewolucyjnym przeformułowaniem literatury, ale przede wszystkim w polifoniczności, mnogości perspektyw i języków mówiło o radykalnie odmiennej wizji i możliwości bycia. Eliot kończył Ziemię jałową w trakcie leczenia załamania nerwowego, przebywając w nadmorskim Margate. Kolejne części utworu – Grzebanie umarłych, Gra w szachy, Kazanie ogniste, Śmierć w wodzie i Co powiedział grom – wyznaczają obszary pojęciowe i tematy, które wybrzmieć mają na wystawie, ponieważ powrót do niemal stuletniego tekstu nie jest przypadkowy. Przyglądając się stworzonej w czasie powojennego poszukiwania sensu i ładu kompozycji, która naznaczyła język i literaturę na kolejne dekady, staramy się usłyszeć echa pojedynczych głosów, rezonujących do dziś. Stary Tejrezjasz o kobiecych piersiach, Lila z zepsutymi zębami, przeziębiona najmądrzejsza kobieta Europy i ten trzeci, który zawsze idzie obok pewnie widzieli strach w garstce popiołu. Niepewne i urwane, często zapożyczone i wyrwane z kontekstu słowa okazują się nieco anachronicznym, a jednak nadal aktualnym przewodnikiem po współczesności. Powrót do kolebki modernizmu nie jest tu jednak gestem rozpaczliwego szukania minionego porządku. Raczej Wasteland stara się przyglądać jątrzącym w Ziemi jałowej punktom zapalnym, które i dziś zdają się wskazywać niepewność, naznaczać zmianę, badać pamięć i kwestionować odrodzenie, a przyszłość trzymać na dystans, pod znakiem zapytania.

Miejsce:
Przepompownia ścieków Port (Am Zehndelberg) powstała w latach 1898-1901 na cyplu ulokowanym wzdłuż nabrzeża Odry na osiedlu Kleczków, za wrocławskim Portem Miejskim, będącym jednym z największych portów rzecznych w Polsce. Od momentu powstania, jak większość obiektów wchodzących w skład systemu miejskich wodociągów, nigdy nie była udostępniana publicznie. Budynek przepompowni, swobodnie wykorzystujący historyzujące elementy w duchu stylu arkadowego (Rundbogenstil), zaprojektowali znani wrocławscy architekci Richard Plüddemann i Karl Klimm. Do dziś przetrwał on w niemal nienaruszonym stanie, wraz z sąsiednią kotłownią z kominem oraz charakterystyczną wieżą zegarową tworzy malowniczy kompleks budynków licowanych czerwoną cegłą z pełnołukowymi wykrojami okien. W hali głównej, dekorowanej dwukolorowymi ceramicznymi kaflami, zachowały się oryginalne pompy parowo-tłokowe dwustronnego działania, wyprodukowane przez słynną fabrykę Borsig z Berlina w 1900 roku oraz dwie mniejsze pompy elektryczne. W podziemiu przepompowni znajdują się rozległe piwnice, przez które biegnie system rur tłocznych, którymi ścieki zrzucano na pola irygacyjne Osobowice. Przez ponad 100 lat przepompownia Port była kluczowym elementem rozbudowanego, ekologicznego systemu oczyszczania ścieków – jednego z najstarszych w Europie, ‒ uruchomionego w 1881 roku. Przepompownię ostatecznie wyłączono z użytkowania w 2015 roku.

Pełną dokumentację konkursową znajdziecie poniżej.

Informacje pochodzą ze strony: www.survival.art.pl

Listę konkursów artystycznych aktualizujemy na bieżąco!

Kontakt

Fundacja Art Transparent
ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2
50-069 Wrocław

konkurs@survival.art.pl
arttransparent.org

Dokumenty

do pobrania