Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta
K.I. Gałczyńskiego 4, I piętro
00-362 Warszawa
www.fulbright.edu.pl
Fulbright Senior Award
organizator:Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta
Fulbright Senior Award
Stypendia przeznaczone dla pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych pracujących na polskiej uczelni wyższej lub w innej jednostce naukowo-badawczej w Polsce na realizację własnych projektów badawczych bądź badawczo-dydaktycznych na uczelniach amerykańskich, w placówkach badawczych non-profit oraz niektórych instytucjach rządowych w USA. Przyjmowane są zgłoszenia kandydatów ze wszystkich dziedzin.
Konkurs jest aktywny!
Zgłoszenia na wyjazd w roku akademickim 2016-17 przyjmujemy do 30 kwietnia 2015 r.
Czas trwania stypendium: od 4 do 9 miesięcy
Co oferujemy
- Status Visiting Scholar w wybranej instytucji: prowadzenie pracy badawczej lub badawczo-dydaktycznej pod merytoryczną opieką wskazanego profesora, dostęp do zaplecza naukowego uczelni (bibliotek, laboratoriów, konsultacji);
- Wizę J-1 dla stypendysty i J-2 dla członków rodziny. Wizy J sponsorowane przez Departament Stanu USA podlegają przepisowi Two-Year Home-Country Physical Presence Requirement;
- Podstawowe ubezpieczenie medyczne.
Jednorazowo
- Zwrot kosztów zakupu biletu lotniczego do/z USA;
- Dodatek na koszty związane z relokacją stypendysty;
- Dodatek na koszty związane z zagospodarowaniem się w USA;
- Dodatek na koszty związane z realizacją projektu/badań oraz udziałem w konferencjach.
Miesięcznie
- Stypendium na pokrycie kosztów utrzymania (wysokość zależna od miejsca pobytu w USA);
- Dodatek na koszty utrzymania jednego członka rodziny (męża lub dziecka do 21 roku życia) towarzyszącego stypendyście przez min. 80% czasu trwania stypendium, zgłoszonego w formularzu aplikacyjnym jako dependent.
Wysokość stypendium i dodatków jest zatwierdzana co roku przez Radę Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta.
Wymagania wobec kandydatów
O stypendia mogą ubiegać się osoby, które:
- Są obywatelami polskimi na stałe mieszkającymi w Polsce;
- Posiadają stopień naukowy doktora lub tytuł zawodowy magistra. Osoby z tytułem magistra mogą się ubiegać o stypendium tylko, jeśli są aktualnie wykładowcami na uczelni nie krócej niż 5 lat;
- Posiadają co najwyżej stopień doktora habilitowanego uzyskany w ciągu ostatnich 5 lat. Kandydaci ze stopniem naukowym doktora habilitowanego mogą zgłaszać się do konkursu tylko, jeśli poza badaniami będą prowadzić zajęcia z amerykańskimi studentami;
- Są zatrudnione w polskiej placówce o charakterze naukowo-dydaktycznym lub badawczym. Jeśli kandydat podejmował pracę za granicą, całkowity okres zatrudnienia poza Polską w ciągu ostatnich 5 lat musi być krótszy niż 1 rok.
- Posiadają zaproszenie z uczelni amerykańskiej;
- Wykazują się bardzo dobrą znajomością języka angielskiego;
O stypendium nie mogą ubiegać się osoby, które:
- Posiadają podwójne, polsko-amerykańskie obywatelstwo lub kartę stałego pobytu w USA (zielona karta);
- W ciągu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie stypendium przebywały w USA na innym stypendium dłużej niż 6 miesięcy;
- W ubiegłych latach otrzymały stypendium Fulbrighta w kategorii „Senior Award”;
- Chcą prowadzić badania wymagające kontaktu z pacjentem.
Wymagane dokumenty
Wypełniony formularz aplikacyjny w systemie Embark online, w tym następujące dokumenty:
- Opis projektu badawczego oraz bibliografia w formacie MLA;
- List zapraszający z instytucji goszczącej, wystawiony przez kierownika danej jednostki;
- Życiorys (CV) z listą największych osiągnięć akademickich i zawodowych (wzór do pobrania poniżej);
- Trzy listy rekomendacyjne w języku angielskim wystawione w systemie Embark (instrukcje dla recenzentów: https://embarksupport.zendesk.com/forums/41835/entries/31800);
- Aktualne zaświadczenie o zatrudnieniu w polskiej placówce o charakterze naukowo-dydaktycznym lub badawczym;
- Wynik testu potwierdzającego znajomość języka angielskiego (TOEFL, IELTS, CAE, CPE lub inny akceptowany na arenie międzynarodowej egzamin). W przypadku dokumentów innych niż wymienione certyfikaty Komisja zastrzega sobie prawo weryfikacji znajomości języka angielskiego;
- Dla kandydatów, którzy planują prowadzić zajęcia ze studentami:
1. Sylabus proponowanych zajęć (wraz z bibliografią);
2. Dokument potwierdzający wstępną akceptację sylabusa przez uczelnię goszczącą lub list od amerykańskiego wykładowcy współprowadzącego kurs.
Dodatkowo, następujące dokumenty wymagane są wersji papierowej (wzory do pobrania poniżej):
- Wypełniony w języku polskim formularz adresowy;
- Wypełniony i podpisany signature form.
Jak aplikować
- Zapoznaj się z instrukcjami: cies.org/sites/default/files/Visiting-Scholar-Application-Instructions.pdf
- Załóż konto w systemie Embark: https://apply.embark.com/student/fulbright/scholars/30/
- Loginem jest adres e-mail podany przy rejestracji. Przechowuj swój login i hasło w bezpiecznym miejscu. Do systemu można logować się wielokrotnie, nie ma konieczności wypełnienia aplikacji za pierwszym podejściem w całości.
- Wypełnij formularz aplikacyjny.
- Przygotuj wymagane dokumenty. Ścisłe przestrzegaj wytycznych. Dokumenty załączaj w formacie .pdf, w rozdzielczości 300DPI.
- Złóż formularz w systemie Embark i dostarcz jeden egzemplarz wydrukowanego zgłoszenia wraz z wymaganymi dokumentami do biura Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta w Warszawie do 30 kwietnia 2015 r. Decyduje data stempla pocztowego. Zgłoszenia niekompletne lub otrzymane po tym terminie nie będą rozpatrywane.
Informacje pochodzą ze strony www.fulbright.edu.pl