Wyszukiwarka konkursów

Grupa docelowa-+zaznacz wszystkie
  • uczniowie20
  • studenci46
  • absolwenci43
  • doktoranci12
  • naukowcy7
  • inni29
Rodzaj-+zaznacz wszystkie
  • literackie12
  • muzyczne2
  • artystyczne25
  • naukowe20
Zasięg-+zaznacz wszystkie
  • ogólnopolskie50
  • międzynarodowe2
  • wielkopolskie1
Organizator-+zaznacz wszystkie
  • szkoła średnia1
  • instytucja międzynarodowa1
  • fundacje i stowarzyszenia10
  • szkoła wyższa2
  • firma12
  • instytucja rządowa11
  • samorząd18
  • inny1
Wróć do listy

Konkurs #ReportażDziała

organizator:

Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki

Rodzaj:
literackie, inne
Grupa docelowa:
uczniowie
Zasięg:
ogólnopolskie
termin składania wniosków: 28.02.2018

Konkurs #ReportażDziała

Jeśli interesujesz się światem, chcesz pomagać, a przy tym poszerzać horyzonty myślowe, zdobywać nowe umiejętności i ćwiczyć kompetencje, które pozwolą Ci skutecznie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata: ten konkurs jest właśnie dla Ciebie! Konkurs przeznaczony jest dla młodzieży w wieku 13-19 lat.

Są dwie drogi wzięcia udziału w konkursie:
a) poprzez platformę edukacyjną Zwolnieni z teorii, gdzie projekt realizujecie w drużynach 2-10 osobowych;
b) niezależnie, gdzie możecie realizować projekt w pojedynkę lub w grupie (max. 10 osób). W tym przypadku możecie również prowadzić Wasze działania pod opieką nauczyciela/nauczycielki.
Każdy z tych sposobów rządzi się nieco innymi regułami co do zgłoszenia, prowadzenia projektu i wymagań z tym związanych.

Zadaniem w konkursie jest przygotowanie i przeprowadzenie projektu społecznego inspirowanego dowolnym reportażem, który następnie przedstawicie w materiale dziennikarskim.
Czym jest projekt społeczny? To działanie na rzecz dobra ogólnego społeczności – także poprzez pomoc jednostkom.
Projekt społeczny może przybrać różne formy. Może to być:
– kampania informacyjna, w której np. zwrócicie uwagę na istotny problem albo będziecie promować pożądane zachowania – chociażby zdrowy styl życia. Możecie wykorzystywać różne działania i kanały promocyjne, także w Internecie;
– otwarte wydarzenie publiczne, czyli  nieodpłatne spotkanie lub cykl spotkań, warsztatów, treningów lub innych zajęć skierowanych do większego lub mniejszego grona;
– zbiórka charytatywna, w której pieniądze i /lub dary rzeczowe przekażecie na obrany cel charytatywny;
– projekt technologiczny, w którym opracowana przez Was technologia – aplikacja, portal internetowy, oprogramowanie – posłuży w trakcie projektu (zaliczenie projektu zależy od tego, którą z opcji uczestnictwa wybierzecie);
– inne formy – lista tych kategorii nie wyczerpuje sposobów, w jakie możecie wspierać  ludzi w Waszym otoczeniu. Pomóżcie koledze z klasy w nadrobieniu zaległości w szkole, starszej sąsiadce z naprzeciwka w robieniu zakupów, zorganizujcie bieg charytatywny, stwórzcie ekościeżkę w Waszym regionie, albo w jakiś inny sposób zaangażujcie się w życie społeczności. Możecie także przeprowadzić akcję w internecie.

Jeśli chcecie realizować projekt poprzez platformę Zwolnieni z teorii, musi się on mieścić w pierwszych czterech z wymienionych kategorii. Jeśli zdecydujecie się na niezależne prowadzenie projektu, nie musicie go klasyfikować: w zgłoszeniu wystarczy opisać, jakie działania chcecie podjąć.
Każda pomoc i każdy człowiek jest ważny.

Na platformie znajdziecie kilka podstawowych kategorii tematycznych do wyboru. Są to: edukacja, kultura, ekologia i natura, zdrowie i sport, społeczeństwo obywatelskie oraz społeczność lokalna. Jeśli zaś chcecie Wasze działania realizować niezależnie, nie musicie – jeśli nie chcecie – umieszczać go w konkretnej kategorii: opis Waszych działań wystarczy. W każdym przypadku tematyka projektu zależy od Was: to Wy ustalacie, nad jakim problemem chcecie pracować, komu chcecie pomóc, jakie treści lub zachowania popularyzować. W swoich działaniach pamiętajcie jednak o zasadzie rzetelności informowania i odpowiedzialności za drugiego człowieka.

Przeprowadzony przez siebie projekt przedstawiacie następnie w materiale dziennikarskim.
To okazja do podsumowania działań i ich krytycznej oceny. Zadajcie sobie pytania: w jaki sposób projekt wpłynął na życie społeczności/grup/jednostek? Które z działań okazały się nietrafione, a które były strzałem z dziesiątkę; co się udało, a co nie – i dlaczego tak mogło się stać? Pamiętajcie, że najważniejsza jest rzetelność: oceńcie swój projekt okiem życzliwego krytyka. Będzie to dla Was niezykle pomocne przy kolejnych projektach, w których będziecie brać udział.
Wasza relacja dziennikarska może przybrać różne formy: artykuł, podcast, fotoreportaż, krótkie video itd. Wybierzcie formę, która jest dla Was najciekawsza. Na tej podstronie znajdziecie więcej podpowiedzi, jak konstruować relację dziennikarską.

Zadanie dodatkowe: pokażcie się!
Opublikujcie na Instagramie lub facebooku zdjęcie zespołu, kiedy zaczynacie swoją akcję oraz min. 3 zdjęcia z jej realizacji, opatrując je hashtagiem #ReportazDziala i opisując, jak pomagacie. Pokażcie, jak działacie i jak rozwija się Wasz projekt.

Konkurs trwa od 1. września 2017 roku do 28. lutego 2018 roku. Chęć uczestnictwa możecie zgłaszać przez cały czas jego trwania: w końcu każdy z projektów jest inny i wymaga innego rodzaju przygotowań. Zgłoszenie konkursowe należy przesłać najpóźniej w momencie rozpoczęcia realizacji Waszego projektu.
Datą graniczną przesyłania relacji dziennikarskiej z zakończonego projektu jest 28 lutego 2018 roku (chyba że Organizatorzy zdecydują o wydłużeniu czasu trwania konkursu).

Nagrody

Wszyscy uczestnicy konkursu #ReportażDziała otrzymają certyfikaty uczestnictwa. Zwycięzcy konkursu otrzymają również dyplomy i książki.
Dodatkowo, wszystkie relacje z projektów zostaną opublikowane na stronie konkursu oraz na stronach Szkoły z klasą.
Nagroda główna to warsztaty z grywalizacji podczas których dowiecie się, jak skutecznie zarządzać projektem i jak motywować ludzi do działania poprzez wykorzystanie mechaniki gier – i zwykłej frajdy!
Warsztaty przeprowadzi dla Was profesjonalny zespół ekspertów – długoletnich praktyków w dziedzinie zarządzania projektami z Leadership Center pod przewodnictwem Mariusza Kapusty: eksperta zarządzania projektami z ponad 17-letnim doświadczeniem wielokrotnie nagradzanego za efektywność, trenera i przedsiębiorcy, wykładowcy na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz na Politechnice Warszawskiej.
Nagrodą w konkursie będą także spotkania z uznanymi reportażystami: nominowanymi, finalistami lub laureatami Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za Reportaż Literacki, a także zaproszenia na galę wręczenia Nagrody oraz Warszawskie Targi Książki.

Na stronie konkursu: www.reportazdziala.com znaleźć można więcej informacji i pomocy, m.in.:

– inspiracje reporterskie;

– wskazówki, od czego zacząć;

– podpowiedzi, jak dobrze poprowadzić projekt i jak konstruować relację dziennikarską;

– pomysły na działania;

– ciekawe inicjatywy: reportazdziala.com

– regulaminy, instrukcje itp.

Informacje pochodzą ze strony: reportazdziala.com

LINKI:
Facebook

Kontakt

Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego
za reportaż literacki


reportaz.dziala@gmail.com
reportazdziala.com

Dokumenty

do pobrania

DO POBRANIA:

plakat
ulotka