Zarząd Główy FSNT-NOT
ul. Czackiego 3/5
00-043 Warszawa
tel.: (22) 336 12 60
ewa.lukasik@not.org.pl
www.not.org.pl
IV edycja konkursu – Młody Innowator
organizator:Zarząd Główy FSNT-NOT
IV edycja konkursu – Młody Innowator
Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych (kl. IV, V, VI), gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych.
Udział zespołów uczniowskich w konkursie polega na:
- poszukiwaniu pomysłów – co można zmienić, udoskonalić, wymyślić, aby żyło nam się bezpieczniej, wygodniej estetyczniej
- zbieraniu informacji – jak można to zrobić, z jakiego materiału, jakimi narzędziami, w jakiej kolejności
- wykonaniu określonego projektu, przedmiotu, modelu lub makiety
- przygotowaniu prezentacji i przedstawieniu swojej pracy na forum klasy, szkoły
Cele konkursu:
- kształcenie umiejętności wykorzystywania posiadanej wiedzy w praktyce
- rozwój pomysłowości i zaradności
- rozwój wiary we własne możliwości, nieodzownej w dorosłym życiu w momencie konieczności przekwalifikowania się
- rozwój wyobraźni, spostrzegawczości
- wykluczenie na potrzeby rynku (nowe produkty, usługi)
- zdobywanie umiejętności pracy w zespole
Stopień pierwszy – eliminacje szkolne – do 1 marca 2011.
Najlepsza pracę wybierają uczniowie i nauczyciele danej szkoły. Na szczeblu szkolnym dodatkowo należy wziąć również pod uwagę efektywną i twórczą pracę zespołową uczniów. Wybraną w szkole pracę należy dostarczyć (drogą pocztową lub osobiście) do działającej na danym obszarze Terenowej Jednostki Organizacyjnej NOT – do 10 marca.
Stopień drugi – eliminacje okręgowe – do 31 marca 2011
Wyboru najlepszych prac dokonają członkowie Towarzystwa Kultury Technicznej – przedstawiciele Wojewódzkich Ośrodków Metodycznych, Kuratoriów i FSNT-NOT.
Stopień trzeci – eliminacje ogólnopolskie – do 12 maja 2011
Wybrane w drugim etapie prace zostaną przekazane do Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w Warszawie. Wyboru najlepszych prac dokonają przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej (patrona honorowego konkursu oraz innych organizacji i instytucji oświatowych), Wojewódzkich Ośrodków Metodycznych, Kuratoriów, FSNT-NOT oraz członkowie Towarzystwa Kultury Technicznej. Na uroczysty finał konkursu zaproszeni zostaną autorzy najciekawszych prac.
Wyniki konkursu zostaną podane do dnia 31 maja 2011.
Proponowana innowacja powinna być przedstawiona w formie rysunków, zdjęć i opisu. O ile to możliwe należy dołączyć model lub prototyp produktu, który powinien mieścić się w sześcianie o boku 50 cm.
Do pracy powinny być dołączone następujące informacje:
- jakie zmiany i dlaczego zostały wprowadzone lub dlaczego został wymyślony dany produkt
- szczegółowa instrukcję użytkowania produktu
- porównanie z istniejącymi produktami o pokrewnym zastosowaniu
- jakie cechy powinien posiadać zastosowany materiał
- określenie wpływu eksploatacji produktu zarówno na środowisko przyrodnicze, jak i samego użytkownika (brak ujemnych skutków w sferze zdrowotnej lub moralnej)
- ocena własnej pracy – uwagi dotyczące wykonywanego produktu, jego wady i zalety – sporządzenie wykazu usterek w zakresie funkcjonowania wyrobu i propozycje zmierzające do udoskonalenia lub uproszczenia działania produktu, bądź też dotyczących ułatwień montażu lub uproszczenie wykonawstwa
- proponowaną nazwę handlową produktu, ulotkę reklamowa lub hasło reklamowe, określenie grup społecznych lub wiekowych, wśród których należy szukać potencjalnych nabywców
- krótki opis, jak przebiegała praca
W miarę możliwości należy:
- określić wpływ na środowisko zarówno produkcji danego produktu, jak i powstałych przy tym odpadów oraz jego „złomowania” (unieszkodliwiania, utylizacji)
- podać szczegółowe opracowanie konstrukcji produktu – rysunki poglądowe, robocze i montażowe, szczegółowy wykaz materiałów potrzebnych do wykonania produktu, wskazanie rodzajów obróbki materiałów
Przedmiotem oceny na każdym szczeblu powinna być:
- umiejętność wyszukania potrzeby
- pomysłowość, oryginalność rozwiązań
- przydatność, użyteczność – wpływ na poprawę warunków bezpieczeństwa w domu, w szkole, na ulicy, polepszenie ergonomii lub estetyki
- łatwość wykonania
- dostępność materiałów
- uzyskiwanie oszczędności (energii, czasu, materiałów)
- estetyka wykonania
- umiejętność oceny własnej pracy
Dla wszystkich uczestników, których prace przejdą do II etapu, organizatorzy przewidują dyplomy. Dla uczestników i nauczycieli prowadzących, których prace przejdą do III etapu, organizatorzy przewidują dyplomy i pamiątkowe upominki. Dla autorów i nauczycieli prowadzących trzech najlepszych prac przewidziane są dyplomy i nagrody rzeczowe – ich wartość uzależniona jest od możliwości pozyskania sponsorów.
Informacje pochodzą ze strony www.not.org.pl