stypendia-dla-nauczycieli

4.07.2019

Program stypendialny Szkoły Edukacji PAFW i UW

Historia jest nudna i do niczego niepotrzebna, a jeśli kiedyś zechcę lepiej poznać jakiś temat, mogę zawsze obejrzeć krótki filmik barwnego, kontrowersyjnego youtubera. Czy taki los czeka edukację historyczną? Bez dobrych nauczycieli przyszłość rysuje się w ciemnych barwach.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat edukacyjna rzeczywistość dramatycznie się zmieniła. Z jednej strony internet sprawił, że całą wiedzę mamy na wyciągnięcie ręki, z drugiej – w cyberprzestrzeni aż roi się od niesprawdzonych informacji. W dodatku przyzwyczajoną do nowych technologii i błyskawicznych, zero-jedynkowych odpowiedzi młodzież coraz trudniej przekonać do zagłębienia się w jakikolwiek temat. Jak prowadzić lekcje historii gdy wokół pełno samozwańczych internetowych ekspertów, manipulacji faktami i uczniów, którzy wprost mówią, że przeszłość zupełnie ich nie interesuje? Odpowiedź jest jedna: zarażać prawdziwą pasją i uczyć krytycznego myślenia. Ale do tego potrzeba naprawdę dobrych i skutecznych nauczycieli.

Zdaniem Aleksandra Pawlickiego, historyka i wykładowcy w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, przed nauczycielami historii stoją obecnie dwie zagadki – o tyle ciekawe, że nie mają one żadnych pewnych, 100-procentowych rozwiązań.

Pierwsza z nich to odpowiedź na pytanie, w jaki sposób wychować dobrego obywatela i co to w ogóle znaczy? To gra o najwyższą stawkę. Mamy oczywiście programy minimum, które jednak nikogo nie kręcą: dobry obywatel sprząta po swoim psie i płaci podatki. Ale pojawiają się także zupełnie inne ideały, na przykład ten sformułowany przez Marię Ossowską: dobry obywatel ma poczucie humoru i jest autoironiczny. Pomiędzy tymi dwoma biegunami możemy odkryć takie obywatelstwo, którego powinniśmy uczyć w szkołach. Jak to zrobić? Oto jest pytanie. – mówi Pawlicki.

Druga zagadka to według niego kwestia aktualizowania treści historycznych. Konsekwencje polityczne pokoju westfalskiego czy życie gospodarcze w okresie rozbicia dzielnicowego to tematy, które cieszą tylko zapalonych hobbystów. Większość uczniów jednak się do nich nie zalicza. Musimy więc zadać sobie pytanie, jak nadać tym zagadnieniom znaczenie tu i teraz. Kto rozwiąże tę zagadkę, uratuje historię. – dodaje wykładowca i podkreśla, że tylko naprawdę skuteczny nauczyciel ma świadomość i wiedzę, by szukać odpowiedzi. Jak stać się takim pedagogiem?

Rozwiązaniem może być program stypendialny dla studentów, absolwentów i nauczycieli historii, realizowany przez Szkołę Edukacji PAFW i UW. Czekają na nich jedyne w Polsce bezpłatne dzienne studia podyplomowe, a także stypendium w wysokości 20 tysięcy złotych oraz darmowy akademik w Warszawie. Absolwenci otrzymają dyplom Uniwersytetu Warszawskiego i gwarantowaną propozycję pracy.

Rekrutacja na studia trwa do 31 lipca.

Szczegóły oraz formularz aplikacyjny znajdują się na stronie www.szkolaedukacji.pl.

korzysci-ze-stypendium-dla-nauczycieli-szkola-edukacji

Więcej informacji:
Adriana Bąkowska
Szkoła Edukacji
tel. 783 087 864
a.bakowska@szkolaedukacji.pl
www.szkolaedukacji.pl